GEN Z: Wat moet je weten?
Maak je jeugdinfo? Dan maak je info voor GEN-Z’ers. Wat kenmerkt deze generatie?
Maak je vandaag info voor jongeren? Dan maak je onder meer info voor GEN-Z’ers. Om info op hun maat te maken, moet je weten hoe GEN-Z'ers in elkaar zitten.
Wat kenmerkt een GEN-Z’er? Een korte schets door Marie Loop, auteur van Generatie Groei.
Wat is GEN-Z?
GEN-Z staat voor generatie Z
Komt na generatie X en generatie Y (ook wel millenials genaamd)
Jongeren geboren tussen 1998 en 2010. Daarop bestaan variaties. Sommigen plaatsen de overgang van generatie Y naar generatie Z al vanaf 1995
Vlaanderen heeft ongeveer 1,3 miljoen GEN-Z’ers.
Waarom denken in generaties?
Natuurlijk is elke persoon binnen een generatie ook uniek. Toch kan generatiedenken nuttig zijn. Het helpt je maatschappelijke invloeden te ontdekken.
Wat doet generatie Z anders dan de vorige generaties? Hebben zij een ander wereldbeeld of andere dromen?
Wat kenmerkt een GEN-Z’er?
Generatie Z wordt soms ook wel generatie Zelf genoemd. Meer dan voorgaande generaties typeert deze zich door:
Focus op zelfontwikkeling
Vinden ontplooiing van talenten en het ontdekken van zichzelf belangrijk
Gericht op leeftijdsgenoten
Gebruiken hun smartphone om met elkaar te verbinden
Introverte jongeren vinden sociaal contact via smartphone makkelijker. Bijvoorbeeld berichten sturen boven bellen
Nood aan onmiddellijke voldoening (instant gratification)
Groeiden op in een wereld met social media en snelle online aankopen
Moeilijker om beslissingen te maken
Ze worden geconfronteerd met oneindig veel keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld op vlak van studierichtingen
Heel nieuwsgierig
Hebben moeite met FOMO (fear of missing out)
Zijn heel wereldwijs en niet onbezorgd
Krijgen als jongeren al te maken met veel fake news
Ondernemend
Zijn fan van DIY of doe-het-zelf
Wantrouwen ten opzichte van de overheid
Zijn kritisch
Zo maak je info op hun maat
Jeugdinfo maken die GEN Z aanspreekt?
Hou rekening met hun specifiek kenmerken
Gebruik de 7 WAT WAT principes
Zoals steeds: betrek je doelgroep bij het bedenken, maken en evalueren van je jeugdinfoproducten
Lees ook: Jongeren betrekken voor kwaliteitsvolle jeugdinfo: wat moet je weten?