WAT WAT wint Heerlijk Helderprijs 2025
WAT WAT won de Heerlijk Helderprijs voor de manier waarop ze jeugdinformatie maken. De jury loofde de manier waarop WAT WAT jongeren betrekt zodat de info op hun maat is.
De jury koos voor watwat.be om de deze redenen
De webpagina’s zijn op maat van jongeren.
Op elke pagina kunnen bezoekers hun gevoel bij de informatie meegeven door een emoji.
Webpagina’s die slecht scoren, worden voorgelegd aan een jongerenpanel en geregeld herwerkt op basis van de feedback.
Doordat de jongeren actief betrokken worden bij het schrijven van teksten, bereikt WAT WAT hen met de juiste toon.
Info over verkiezingen en kosten psycholoog
Om ons kandidaat te stellen, mochten we 2 artikels insturen:
Waarom net deze 2 artikels?
Op watwat.be staan ongeveer 1000 infoartikels. Waarom stuurden we net deze 2 in?
De ingestuurde teksten moesten geschreven of herschreven zijn in 2024 of 2025 en een "toonbeeld zijn van heerlijk heldere communicatie".
We kozen dus specifiek voor infoartikels uit 2024 of 2025 en waarbij de oorspronkelijke info heel complex is. En waarbij het dus niet evident was om de info heerlijk helder te krijgen.
Maar we werken voor alle artikels op dezelfde manier, dus de prijs geldt wel voor de volledige site.
Hoe werkt WAT WAT aan heldere communicatie?
We werken volgens de 7 WAT WAT-principes.
Voor de info op watwat.be betekent dat concreet:
We vertrekken vanuit een vraag van jongeren, niet vanuit wat een organisatie wil vertellen.
We gaan dan op zoek naar een contentpartner: de organisatie met de juiste inhoudelijke expertise. We hebben meer dan 100 contentpartners die mee schrijven aan watwat.be.
Die organisatie schrijft het infoartikel, wij lezen na zodat alles zeker in heldere taal staat. Als het artikel voor hen én voor ons goed is, komt het online.
Jongeren kunnen bij elk infoartikel hun gevoel meegeven, zoals "Ik blijf met vragen zitten" of "Tijd verspild". Zo weten we welke artikels beter kunnen.
De artikels met slechte ratings leggen we voor aan een jongerenpanel op onze schrijfdagen.
Doelgroepfocus: extra aandacht voor specifieke groep jongeren
We laten onze infoartikels ook nakijken door professionals die met jongeren in bepaalde situaties werken. Dat is deel van onze doelgroepfocus. Dit jaar is dat tienerjongens, vorige jaren waren dat onder andere jonge nieuwkomers en jongeren in dak- en thuisloosheid.
Het artikel 'Wie mag stemmen in België'? lieten we bijvoorbeeld nalezen door mensen van KAIZEN van Jeugddorp vzw vanuit hun ervaring met jongeren in dak- en thuisloosheid. Zo proberen we te zorgen dat onze info voor zoveel mogelijk jongeren relevant en behulpzaam is.
Over de Heerlijk Helderprijs
De tweejaarlijkse Heerlijk Helderprijs is een initiatief van Team Taaladvies van het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken. De jury werd voorgezeten door Lydeke van Os en bestond uit Jan Hautekiet, Priscilla Heynderickx, Karl Hendrickx en Steven Strynckx.
Samenwerken of meer weten?
Hoe word ik partner van WAT WAT?
WAT WAT-partners
De partners van WAT WAT engageren zich voor kwaliteitsvolle en minder versnipperde jeugdinfo.
Jeugdinformatie
De Ambrassade wil jeugdinformatie in Vlaanderen & Brussel versterken door de versnippering van jeugdinformatie tegen te gaan, organisaties te ondersteunen en de kwaliteit van hun jeugdinfo te vergroten en in te zetten op sterk jeugdinformatiebeleid.