Vorming geven
Ben je op zoek naar de laatste informatie rond kadervorming? Heb je nood aan nieuwe vormingsmethodieken? Ben je geboeid door competentiedenken?
Dan ben je hier aan het juiste adres!
In het jeugdwerk zijn er heel wat manieren om bij te leren en jezelf te ontwikkelen. Je hoeft daarvoor niet in een klaslokaal te zitten – vorming gebeurt vaak midden in het werkveld, tussen tenten, kookpotten en groepsspelen.
Een gekende vorm van vorming is de geattesteerde kadervorming. Misschien heb je er al van gehoord: de animator-, hoofdanimator- en instructeurscursussen. Samen vormen ze de drietrapsraket die je stap voor stap laat groeien in het jeugdwerk. In elke cursus werk je aan specifieke competenties die ook beschreven zijn in duidelijke profielen – zo weet je waar je aan werkt en wat je leert.
Maar vorming stopt daar niet. Er bestaan ook talloze andere vormingsmomenten die minstens even waardevol zijn. Denk aan:
Vormingsweekends als voorbereiding op de zomer of andere vakantieperiodes
Avonden voor vrijwilligers en begeleiders om samen te leren, uit te wisselen en te groeien
Vormingsdagen die focussen op waardering en ondersteuning van vrijwilligers, kookploegen en animatoren
Themaworkshops rond onderwerpen die leven binnen de groep, zoals diversiteit, inclusie of integriteit
Al deze momenten zorgen ervoor dat jongeren zich ondersteund voelen, kunnen groeien en sterker in hun schoenen staan.
Vorming is een fundament en onmisbare hoeksteen van sterk jeugdwerk en een manier om jezelf te ontwikkelen. In het jeugdwerk leer je door te doen: samenwerken, leiding geven, creatief denken en omgaan met verantwoordelijkheid. Dat is non-formeel leren in actie – en dat zorgt voor zelfvertrouwen, nieuwe skills en persoonlijke groei.
Kadervorming
Aan de slag met je visie op (kader)vorming
In dit artikel presenteren we je een paar modellen en denkoefeningen die je op weg zetten om kwaliteitsvolle vorming op te zetten.
Evaluatieonderzoek kadervorming
Doel van het onderzoek is om tegen september 2018 een grondige evaluatie te kunnen maken van het decreet rond kadervorming.
De historiek van kadervorming
Dit artikel neemt je mee in de geschiedenis en ontwikkelingen in geattesteerde kadervorming van 1980 tot vandaag de dag.
Aan de slag met competenties in kadervorming
Dit artikel zet je op weg om antwoorden te formuleren op een aantal kernvragen over competenties.
Aan de slag met de competenties diversiteit en integriteit in kadervorming
Inspiratie om (kader-)vorming te geven over diversiteit en integriteit.
Regelgeving kadervorming: alles wat je moet weten
Lees hier wat de overheid van jouw vereniging verwacht over kadervorming.
7 begrippen die je moet kennen over kadervorming
In gesprekken rond kadervorming goochelen we nog al eens met moeilijke termen. We leggen er een paar uit.
Kadervorming: de competentieprofielen
Organiseer je een animator-, hoofdanimator- of instructeurstraject? Dan moet je aan deze competenties werken met je deelnemers.
Kan iedereen een begeleidersrol opnemen in het jeugdwerk?
Dit artikel geeft een overzicht van alternatieve wegen voor het behalen van de geattesteerde vormingen.
Competenties in het jeugdwerk
Erkennen van verworven competenties
Hoe begin je aan het erkennen van competenties?
Over competenties en talenten
Wat zijn competenties en wat zijn talenten? En vooral: waar zit nu juist het verschil tussen beide?
Hoe word je een jeugdwerker? 6 geleerde lessen uit het forum in Tallinn
Lees meer over formeel, informeel en non-formeel leren.
Jeugdwerkers klaarstomen voor de toekomst met het ETS competentiemodel
Samen met Magaly van Formaat, Inez van JINT en Vanessa van Artevelde Hogeschool nam collega Jasmien deel aan de ETS Conference: The Quality Bonus. De conferentie ging door in Berlijn en werd gehost door Jugend für Europa.
Methodieken
Ben je op zoek naar nieuwe methodieken om te gebruiken in je vorming? Snuister door onze methodiekendatabank!