Met infrastructurele ingrepen zorgen voor een verkeersveilige omgeving
Overweeg je infrastructurele ingrepen rondom je jeugdinfrastructuur? Dan kunnen onderstaande zaken zeker helpen.
Laatst aangepast op 21/05/2025
Infrastructurele aanpassingen i.s.m. gemeente en jeugdraad:
Bekijk de veelgebruikte routes voor activiteiten: van het lokaal naar het speelbos of van het gebouw tot de grote speeltuin in de buurt . Analyseer dan de moeilijke punten op die routes en bespreek ze in je vereniging met de vrijwilligers, leiding of animatoren.
Je kan aandringen bij de gemeente (dienst mobiliteit en jeugddienst/vrijetijdsdienst) en/of bij de jeugdraad om een zone 30 te installeren en de nodige snelheidsremmers te laten aanbrengen.
Als je merkt dat snelheden niet worden gerespecteerd kan je vragen aan de politie om aan meer handhaving te doen in het weekend of om een preventie actie te organiseren tijdens het weekend aan je jeugdinfrastructuur.
Neem bijvoorbeeld maatregelen tegen foutparkeren. Je kan dan ook infrastructurele ingrepen door het gemeentebestuur overwegen zoals plaatjes plaatsen waar niet geparkeerd kan worden of je ruimte invullen met fietsbeugels of nietjes.
Een veilig fietspad voor je gebouw
Wat ook enorm kan helpen naar verkeersveiligheid is om je zebrapad in te korten door de stoep aan één of beide kanten uit te stulpen. Zo hebben overstekende kinderen een beter zicht op het aankomend verkeer en een kortere oversteektijd en -afstand. Intussen remmen voertuigen in de praktijk ook meer af.
Het is enorm zinvol om boven het zebrapad extra verlichting te voorzien. Want in de wintermaanden is het vaak al donker als de jeugdactiviteiten eindigen.
" “In mijn jeugdbeweging werd al redelijk snel gevraagd dat de leden met de fiets konden komen, indien we wouden verplaatsen voor een activiteit. Bijkomend voordeel is dat het voor/natraject dan ook meestal met de fiets werd gedaan, en de piek bij start/einde activiteit wordt afgevlakt”"
Goede voorbeelden
Pleit naar het voorbeeld van de “Schoolstraat” bij je gemeentebestuur voor een “jeugdwerkstraat” waarbij je een halfuur voor en na de activiteit je straat afsluit voor gemotoriseerd verkeer. Zo is in Gent de Admiraaldreef elke zaterdag 'jeugdwerkstraat'.
Chiro Eppegem kan op zondag de straat doodlopend gebruiken om er ook te spelen. De straat wordt dan tijdelijk niet meer toegankelijk gemaakt voor voertuigen die er willen doorrijden. Enkel buurtbewoners mogen er uiterst traag doorrijden. Dit maakt de Chiro kenbaar met een opklapbaar verkeersbord “doodlopende straat” en paaltjes.
Volg de opleiding voor jeugdverenigingen: Workshops Veilig Verkeer | “Voorzichtig op de baan hé” - vorming voor het jeugdwerk. Je kan deze gratis aanvragen bij de Vlaamse Stichting
Verkeerskunde (VSV) en laat je inspireren om de omgeving rond je gebouw verkeersveilig te maken.