Inspirerende voorbeelden uit de praktijk
Deze uitbaters, jeugdverenigingen en organisaties doen aan gedeeld ruimtegebruik. Laat je inspireren met het lezen van de beknopte interviews.
Laatst aangepast op 28/07/2025
De Welvaart (Zoersel)
Deze vereniging komt op voor natuur en landschap in Malle en Zoersel en baat het jeugdverblijf Natuur.huis uit, waar groepen tot 32 personen in zelfkook kunnen overnachten.
Dirk Vanschoonbeek is vrijwillig voorzitter van Natuurpunt Voorkempen.
Welke infrastructuur hebben jullie ter beschikking?
Natuurpunt Voorkempen kreeg begin 2023 De Welvaart in erfpacht van de gemeente Zoersel, dat is een natuurdomein van 2,5 ha groot met aan de rand ervan ons Natuur.huis.
Wie zijn de partners van het Natuur.huis?
Ons Natuur.huis is in de eerste plaats de thuisbasis van onze vereniging, maar biedt daarnaast permanente huisvesting voor JNM Voorkempen en Akabe KrisKras. Aanvullend wordt de infrastructuur verhuurd als jeugdverblijf. In de toekomst kan dat eventueel nog uitgebreid worden met verhuur voor ruimere doeleinden.
Hoe organiseer je dat?
Het jeugdverblijf, de JNM en Akabe beschikken over een aantal gemeenschappelijke ruimtes: de polyvalente zaal, een kleine keuken en het sanitair. De JNM en Akabe hebben daarnaast nog een eigen lokaal dat gebruikt wordt als stockageruimte of leidinglokaal. De Akabe gebruikt de infrastructuur in de oneven weken, voor JNM en de verhuur van het jeugdverblijf zijn de even weken voorzien. Naast de verhuur aan de twee jeugdbewegingen bieden we ook verhuur aan voor andere groepen. Deze kunnen de slaapruimtes, de hoofdkeuken en het sanitair huren, plus eventueel het buitenterrein. Dat de verhuur ingepland wordt in de even weken, is bewust gekozen. JNM organiseert namelijk veel activiteiten buitenshuis, meer bepaald in natuurgebieden, waardoor het lokaal dan niet gebruikt wordt. Die verhuur gebeurt steeds in overleg met JNM of Akabe.
Waarom werd voor gedeeld ruimtegebruik gekozen?
Het ruimtelijk uitvoeringsplan verplicht ons om het Natuur.huis als jeugdverblijf uit te baten en ook via de erfpacht geldt de verplichting om verenigingen te huisvesten. Waren die verplichtingen er niet geweest, dan hadden we wellicht niet alle functies spontaan gecombineerd. Nu zien we daar natuurlijk de opportuniteiten van in. Het zorgt voor welgekomen inkomsten waarmee we de verbouwing en later het onderhoud kunnen financieren.
Hoe werden de partners gevonden?
Als natuurvereniging staan we dicht bij JNM, die link was snel gelegd. Akabe werd ons aangereikt door de gemeentelijke jeugddienst. Die vereniging was ons onbekend, maar het moet gezegd, het is een mooie werking en de samenwerking verloopt heel goed. Voor de verhuur van het jeugdverblijf gebruiken we Kampas als promotie-instrument. Groepen weten ons zo snel te vinden.
Waarom zijn dat de geschikte partners?
We zijn allemaal verenigingen. De verwachtingen die we onderling en van de infrastructuur hebben, liggen hierdoor ongeveer in dezelfde lijn. Dat maakt het natuurlijk gemakkelijk.
Hoe wordt de eigenheid van de partners gewaarborgd?
Elke vereniging moet zich thuis voelen. Daarom is er voor JNM en Akabe een afzonderlijke ruimte voorzien. De JNM gebruikt die ruimte als berging en leidingslokaal. De Akabe heeft aan zo’n leidingslokaal geen nood en gebruikt de ruimte enkel als berging. Zelf zijn we tevreden als we de infrastructuur kunnen gebruiken voor onze activiteiten en vergaderingen. Aan een exclusieve ruimte hebben we geen nood. Tot slot blijven de activiteiten van de verenigingen strikt gescheiden in tijd.
Wie is de beheerder?
Natuurpunt Voorkempen telt meerdere vrijwilligers die zich vooral ontfermen over de renovatie en het technisch gedeelte van De Welvaart. Zelf ben ik één van de trekkers die zich vooral toelegt op de samenwerking tussen de verenigingen en de verhuur van het jeugdverblijf. Een andere vrijwilliger, Paul, woont dicht bij De Welvaart en houdt een oogje in het zeil. Ook hij is cruciaal in het beheer.
Hoe zorg je ervoor dat je niet dagelijks gestoord wordt?
De verenigingen hebben elk een sleutel. Voor hen geldt het principe van de gedeelde verantwoordelijkheid, d.w.z. dat ze de gemaakte afspraken naleven zonder dat onze vrijwilligers daarop moeten toezien. Voor wie het jeugdverblijf huurt, is dat anders. Dan zorgt een ploeg vrijwilligers voor extra opvolging. Administratief proberen we zo efficiënt mogelijk te werken door de partners toegang te geven tot een gedeelde kalender en gebruik te maken van Kampas Plus.
Wat is de economische return?
We zijn nog maar sinds begin vorig jaar gestart, dus hebben we daarop nog geen duidelijk antwoord. Toch verwachten we uit de verhuur inkomsten te genereren. Voor het huisvesten van de JNM en Akabe zal dit eerder beperkt zijn, we vragen nl. een jaarlijkse huurprijs die eerder kostendekkend is, maar uit het jeugdverblijf hopen we toch extra inkomsten te halen.
Welke impact heeft dit op de omgeving?
De impact voor de buren is beperkt, al is de afstand tussen ons Natuur.huis en de dichtstbijzijnde huizen niet zo groot. Toch moeten we bekennen dat er in het begin wat wrijvingen waren met de buren. Ze waren gewoon geworden aan een ongebruikt terrein en vreesden overlast. Dankzij een overleg hebben we die situatie gelukkig kunnen ontmijnen en blijven de klachten achterwege. Bovendien zorgt de groene omgeving voor een natuurlijke buffer.
Welke afspraken zijn essentieel om van gedeeld medegebruik een succes te maken?
Het succes hangt af van gezond verstand. Het spreekt voor zich dat de gedeelde ruimtes na gebruik proper moeten zijn. Gebeurt dat altijd? Neen, en dan moeten we elkaar daarop aanspreken. Fijn is dat niet, maar je moet er rekening mee houden dat je met anderen werkt. Mijn conclusie is alvast dat er een behoorlijk goede samenwerking is.
Hoe wordt inspraak rond die afspraken georganiseerd?
We voorzien op jaarbasis twee overlegmomenten. In de eerste maanden lijkt ons dat zinvol om enkele kinderziektes weg te werken, op termijn dient dit overleg om bepaalde werkwijzen te optimaliseren of aan iedereen de ruimte te bieden om bepaalde verzuchtingen te uiten. Voor de communicatie tussendoor hebben we nog een WhatsAppgroep. Als het nodig is, kunnen we elkaar op die manier snel bereiken.
Welke ultieme tip geef je graag mee aan uitbaters die willen starten met gedeeld ruimtegebruik?
Alles staat of valt met een goede onderlinge relatie. Luister naar elkaar en ga het gesprek aan.
Jeugdhuis Schoonbeek (Bilzen-Hoeselt)
De werking van het jeugdhuis is gestopt, maar de gebouwen worden nog gebruikt als jeugdlokaal, buurthuis en jeugdverblijf. Binnen kunnen maximaal 75 personen overnachten, in tenten kan de capaciteit verdubbeld worden. De aangeboden formule is zelfkook.
Vrijwilliger Bart Croes is drijvende kracht achter vzw Jeugdhuis Schoonbeek in het Limburgse Beverst.
Welke infrastructuur hebben jullie ter beschikking?
Onze vzw onderhoudt twee gebouwen, een scoutsgebouw en het voormalig jeugdhuis. De vzw beheert ook de omliggende terreinen, dat is een voetbalveld, een kampgrond en een stukje bos. De totale oppervlakte is 1,5 ha. Nadat de bouwwerken zijn afgerond, krijgen we extra ruimte en zullen beide gebouwen met elkaar verbonden zijn.
Wie zijn jullie partners?
In het scoutsgebouw zit logischerwijs de scouts. Het voormalig jeugdhuis biedt onderdak aan het jeugdverblijf, de kinder- en jongerenwerking van de stad Bilzen, het Jeugd Rode Kruis en de buurtwinkel Depot Margot. Hier vinden ook de jaarlijkse grote activiteiten van onze vaste partners plaats, zoals een spokentocht, eetdagen, een quiz en bonte avond.
Had Jeugdhuis Schoonbeek al andere partners?
Toch wel, tot vorig jaar werden ons terrein en sanitair nog gebruikt door een veteranenvoetbalploeg, maar die werking is gestopt. Kijken we verder in het verleden, dan diende het gebouw nog als parochiezaal, voor de werking van Ziekenzorg, Okra en een groep kookliefhebbers. Maar door een nieuwe polyvalente zaal dichtbij zijn die groepen verhuisd.
Hoe pakken jullie het gedeeld ruimtegebruik aan?
De scoutsgroep krijgt exclusief gebruik van het scoutsgebouw, behalve in de zomermaanden. Dan moeten bepaalde ruimtes worden vrijgemaakt voor het jeugdverblijf. Het Jeugd Rode Kruis krijgt één lokaal voor exclusief gebruik. Daarin houden ze wekelijks hun vergadering en twee keer per maand een activiteit. In de meeste gevallen wordt dan een extra zaal gebruikt die hoort bij het jeugdverblijf. De kinder- en jongerenwerking van de stad heeft ook een exclusieve ruimte. Die werking vindt plaats in de midweek en gebruikt de infrastructuur van het jeugdverblijf, met uitzondering van de slaapzalen. Idem voor de buurtwinkel, een pop-up kruidenierswinkel op wielen voor mensen met een klein budget. De winkel gebruikt het voormalig jeugdhuis elke vierde vrijdagvoormiddag van de maand.
Wat is jullie drijfveer om zoveel verenigingen te huisvesten?
Onze vzw bestaat 40 jaar en doorheen de tijd werd de infrastructuur altijd al ingezet voor meerdere doelstellingen, met een voorkeur voor initiatieven gericht op jeugd. Het gedeeld ruimtegebruik is onze vzw en de vrijwilligers dus helemaal niet vreemd, integendeel, we vinden het ondertussen logisch dat je streeft naar een maximale bezetting van je gebouw.
Hoe werden de partners gevonden?
Omdat we reeds vele jaren inzetten op gedeeld ruimtegebruik, genieten we al een zekere bekendheid en gebeurt het wel eens dat we door groepen die zoeken naar een geschikte locatie rechtstreeks worden aangesproken. Verder hebben we met de kinder- en jongerenwerking een directe link met de stad en teren we op het ruime netwerk van ouders van de scouts die ons jeugdhuis leren kennen en verder uitdragen.
Hoe wordt de eigenheid van de partners gewaarborgd?
Drie verenigingen hebben bij ons een exclusieve ruimte, maar we spreiden niet bewust in de tijd. De verenigingen kunnen dus perfect op hetzelfde moment op ons domein vertoeven. Komen ze toch in elkaars vaarwater, dan kunnen ze zich ook verplaatsen, bijv. naar een speelterrein hier in de buurt. Ook dat valt volgens mij onder gedeeld ruimtegebruik.
Wie is de beheerder?
De vzw beheert de gebouwen, maar de praktische opvolging zit vooral in mijn takenpakket. Die praktische opvolging hou ik op mijn eentje geen jaren meer vol. Bovendien vermoed ik dat het bestuur na de verbouwing zal wijzigen. Dan hoop ik op het engagement van wat nieuwe mensen die naast het runnen van de vzw ook enkele van mijn taken willen overnemen.
Sta je dan voor alles zelf in?
Ik verwacht van onze vaste partners dat ze de kleine herstellingen zelf uitvoeren. Maar voor de grotere herstellingen en de verhuur van het jeugdverblijf (via Kampas Service) sta ik inderdaad zelf in.
Welke inkomstenbronnen heeft de vzw?
De verhuur van het jeugdverblijf is onze voornaamste inkomstenbron. Aanvullend zijn er nog de huurinkomsten van het Jeugd Rode Kruis, de buurtwinkel en de kinder- en jongerenwerking van de stad, al is dat eerder beperkt. De scoutsgroep betaalt geen maandelijkse huur, maar financierde in het verleden hun eigen lokaal en draagt vandaag opnieuw financieel bij aan de uitbreiding van het gebouw. Tot slot ondersteunt de gemeente onderhoudswerken met subsidies. Dit alles zorgt ervoor dat we als vzw voldoende middelen hebben om de infrastructuur te onderhouden, wat toch onze hoofddoelstelling is.
Het voormalig jeugdhuis biedt onderdak aan het jeugdverblijf, de kinder- en jongerenwerking van de stad Bilzen, het Jeugd Rode Kruis en de buurtwinkel Depot Margot.
Wordt er een overleg met de partners georganiseerd?
Ja, één keer per maand is er een overleg met het bestuur en de leden. Dit overleg duurt één uur. In theorie bestaan de leden uit een persoon per vereniging, maar in de praktijk ontbreekt dikwijls iemand. Dat is spijtig omdat de band zo verdwijnt, met vreemde toestanden als gevolg. Zo werden al eens infrastructuurproblemen aangekaart bij de schepen van jeugd, terwijl onze vzw natuurlijk het eerste aanspreekpunt is. Maar goed, dat bewijst dan weer de noodzaak van het overleg.
Welke afspraken zijn essentieel om een goede relatie te behouden?
De voornaamste regel is de afspraken nakomen, maar als beheerder moet je daar toch wat coulant mee omgaan.
Ten Berg (Merelbeke-Melle)
Het domein telt twee jeugdverblijven type comfort. De Tilk kan twee groepen van elk maximaal 23 personen huisvesten, voor De Stobbe ligt het maximum op 95 personen. In de zomer kunnen nog 90 extra personen overnachten in tenten. De aangeboden formules volpension en zelfkook.
Christophe Feys is uitbater van Ten Berg, een domein in Merelbeke.
Wordt je domein gedeeld met andere partners dan de verblijvende groepen?
Ten Berg is een mooi kasteeldomein van 5 ha dat eigendom is van CJT vzw. Toch is een deel van ons terrein publiek toegankelijk. In het publiek toegankelijk deel bouwde Scouts en Gidsen Sint-Hubertus hun lokalen en sinds kort genieten de bewoners van een cohousingsproject vlakbij ook van een directe toegang tot het domein. Daarnaast vinden ook andere buren en de nabijgelegen Sint-Michielsschool gemakkelijk de weg naar ons domein. In ruil voor het openstellen van ons domein onderhoudt de gemeente het publiek toegankelijke gedeelte. Als organisatie vinden we het fijn dat we op die manier ons domein kunnen openstellen voor verschillende mensen.
Met welke partners worden de binnenruimtes gedeeld?
De Tilk en De Stobbe worden uitsluitend verhuurd als jeugdverblijf. Wie kiest voor volpension, maakt gebruik van de refter in het kasteel omdat daar ook de volpensionkeuken is ondergebracht. In het kasteel bevindt zich verder een conciërgewoning, het CJT-secretariaat en enkele dagzalen. Die dagzalen worden verhuurd aan de verblijvende groepen of aan non-profitorganisaties die op zoek zijn naar opleidings- of vergaderruimtes. Hetzelfde geldt ook voor de nieuwe dagzaal die is bijgebouwd aan De Tilk.
Waarom wordt de dagzaal enkel verhuurd aan non-profitorganisaties?
Omdat we uit ervaring weten dat profitorganisaties verwachtingen hebben die we niet willen of kunnen inlossen. Ze verwachten bijv. bediening, uitgebreidere maaltijden of exclusievere dranken. Bij non-profitorganisaties zijn die verwachtingen er niet, integendeel, soms krijgen we zelfs wat hulp als we de zaal niet tijdig hebben kunnen klaarzetten.
Wat is de drijfveer om het domein en de gebouwen ter beschikking te stellen aan niet-verblijvende groepen?
In de eerste plaats is het een mooi en groot domein, waarom zouden we het niet openstellen? Daarnaast beseffen we ook dat een jeugdverblijf wel eens voor overlast kan zorgen. Door het domein open te stellen, leren we de buren beter kennen en hopen we goodwill te creëren voor wat we hier willen realiseren, nl. kinderen en jongeren via een meerdaags verblijf een onvergetelijke ervaring aanbieden. De verhuur van de daglokalen voor vergaderingen en opleidingen levert dan weer extra inkomsten op en is reclame voor het jeugdverblijf. Al werkt dit ook andersom. Want ouders leren bij het afzetten en ophalen van de kinderen ook de vergader- of opleidingsinfrastructuur kennen.
Ten Berg is een mooi kasteeldomein van 5 ha dat eigendom is van CJT vzw.
Welke impact heeft het gedeeld ruimtegebruik op het domein?
Dat is een belangrijk aandachtspunt. Door de scoutswerking, de verhuur van het jeugdverblijf en bezoekende buren krijgt de natuur in ons park weinig rust en tijd om te herstellen. Hierdoor wordt het grasplein soms een modderpoel of krijgen nieuwe planten weinig groeikansen. Verder kunnen aankomende of vertrekkende ouders van de scoutswerking op zaterdagnamiddag zorgen voor een verkeersinfarct op de parking, in combinatie met het jeugdverblijf. Van de chauffeurs verwachten we dus wel wat gezond verstand.
Wat zijn de voornaamste uitdagingen bij gedeeld ruimtegebruik?
Jeugdgroepen die hier verblijven, krijgen een huishoudelijk reglement, maar dat geldt niet voor alle andere partners. Hierdoor loopt het wel eens fout, bijv. rond afval. Het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar onze afvalcontainers gebruikt, die zijn uitsluitend voorzien voor het jeugdverblijf. Toch stellen we soms vast dat anderen hun afval in onze containers deponeren. Afval kan ook een probleem vormen op het domein. Zo vinden we regelmatig restanten van lachgas. Dat willen we uiteraard te allen tijde vermijden, omdat we hier toch werken met kinderen en jongeren. Een ander recent topic is rookverbod. Hiervoor geldt nieuwe wetgeving die binnenkort nog wordt verstrengd. Ook hier stel ik mij de vraag of die wetgeving te handhaven valt en alle partners hierover goed geïnformeerd zullen zijn. En als laatste klassieker heb je geluidsoverlast. Wanneer die er is, wordt snel gekeken naar het jeugdverblijf, terwijl de oorzaak soms ligt bij de scoutsgroep, een evenement op de nabijgelegen school of nog iets anders.
Worden er duidelijke afspraken gemaakt met de partners?
Uiteraard. Met de scoutsgroep zijn er in samenspraak met de gemeentelijke jeugddienst leefregels opgesteld. We verwachten bijvoorbeeld dat het stil is na 22 uur, maar hiervan kan afgeweken worden als ze voor specifieke activiteiten een uitzondering krijgen van ons en de gemeente. Met de bewoners van het cohousingproject, de omliggende buren en de school is de afspraak dat ze het private gedeelte enkel betreden op aanvraag.
Worden die regels gevolgd?
Meestal wel, anders hadden we ons domein wellicht opnieuw afgesloten. En wanneer regels toch worden genegeerd, treden de conciërge of ikzelf op. In eerste instantie wordt dan nagegaan wie de regels overtreedt. Blijkt dat iemand ongekend, dan is de interventie informatief, want niet iedereen kent de regels. Wanneer de regels meermaals worden overtreden, dan wordt de interventie uiteraard berispend.
Moeten de mensen van het CJT-secretariaat ook bepaalde afspraken nakomen?
Zeker. Voor de mensen van het kantoor zijn er afspraken rond het toiletgebruik, het gebruik van de vergaderzalen, het leveren van pakketten … Zonder die afspraken zouden er anders ook onderlinge spanningen ontstaan. Het is dus steeds zoeken naar werkbare oplossingen.
Worden de toiletten van het kasteel soms gebruikt door de mensen die het publieke domein bezoeken?
Neen, noch de scouts, noch de omwonenden hebben al van ons sanitair gebruik gemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat dit op domeinen die een breder publiek bereiken, wel een aandachtspunt is. Een vraag tot toiletbezoek krijg ik soms wel van de leerkrachten van de nabijgelegen school, dit voor hun jongste leerlingen. Dan stem ik uiteraard in, al zorgt het bij slecht weer voor extra poetswerk.
Liever zo dan in het bos?
Klopt. Het volstaat dat ik nu en dan buurtbewoners moet aanspreken over hondenpoep. In een druk bespeeld domein hoort dit echt niet thuis. Het is niet fijn voor de kinderen en voor wie de gebouwen moet poetsen.
Welk advies geef je aan andere uitbaters die willen starten met gedeeld ruimtegebruik?
Laat je niet afschrikken. Gedeeld ruimtegebruik verloopt meer goed dan fout. En uit die fouten leer je om het gedeeld ruimtegebruik te verbeteren. Bij ons biedt het gedeeld ruimtegebruik uiteindelijk voor iedereen een meerwaarde, dit op verschillende vlakken.
Chiroheem Albatros Jongens Wezel (Mol)
Het lokaal van Chirojongens Wezel is door Toerisme Vlaanderen erkend als jeugdverblijf type basis en biedt zelfkook aan. De maximale binnencapaciteit is 70 personen. Groepen tot 150 personen zijn welkom, op voorwaarde dat de overige 80 personen in tenten slapen.
Verhuurverantwoordelijke Marijke Debacker aan het woord.
Welke infrastructuur hebben jullie ter beschikking?
Op het domein staan twee gebouwen. Het eerste gebouw wordt gebruikt door de Chiro en de kinderopvang. Het tweede gebouw, Café De Grot, doet dienst als parochiezaal, feestzaal en fietscafé. Beide gebouwen zijn eigendom van de kerkfabriek, maar worden beheerd door vzw Parochiale werken.
Hoe verloopt de samenwerking met vzw Parochiale werken?
Dat loopt goed, vooral dankzij het engagement van oud-Chiroleiding die mee in het bestuur van de vzw zit. In 2016 leverde dat snel een nieuwe gebruiksovereenkomst op en ook voor infrastructuurwerken is er zo directe inspraak. Dat is uiteraard een serieus voordeel.
Hoe krijgt gedeeld ruimtegebruik bij jullie vorm?
Het Chirolokaal en de lokale kinderopvang bevinden zich in hetzelfde gebouw, maar zijn twee afzonderlijke en afgesloten entiteiten. Enkel het sanitair en de buitenruimte zijn gedeelde ruimtes. De impact voor de Chirowerking en de verhuur als jeugdverblijf is hierdoor bijna nihil, temeer omdat de kinderopvang gesloten is tijdens de weekends en de vakantieperiodes. Meer uitdagend wordt het delen van de keuken van Café De Grot. Dit gebeurt deze zomer voor het eerst.
Dat is geen alledaagse samenwerking. Waarom werd er niet gekozen voor een eigen keuken?
We hadden in een apart gebouwtje achter onze lokalen een eigen keuken, maar die was dringend aan vernieuwing toe en vanuit Chiro-oogpunt vonden we een nieuwe keuken een dure investering. Bovendien hebben we voor onze Chirowerking geen keuken nodig. De investering zou dus louter in functie van de verhuur zijn en die is beperkt tot drie weken in de zomermaanden en enkele voorbereidende weekends. Bijkomend kunnen we de ruimte waar voorheen de keuken stond inrichten als bergruimte. Materiaal dat verspreid ligt bij oud-leiding en tijdens de zomermaanden in de ruimtes van de kinderopvang staat, kunnen we zo centraal beheren en stockeren.
Is het ook een pluspunt voor de gerant?
Dat denk ik wel. De keuken wordt in de zomermaanden nauwelijks gebruikt, dus lijkt het mij een win dat hij de keuken in die periode aan ons kan verhuren.
Mits het maken van goede afspraken wellicht?
Klopt, er staat duidelijk omschreven welk materiaal wel en niet ter beschikking wordt gesteld, wat verwacht wordt qua poetsen, wat er gebeurt bij schade ... Maar wellicht is de grootste troef nog dat de gerant ooit actief jeugdwerker was en de verantwoordelijken binnen de Chiro vaste klant zijn van zijn café. Dit schept een vertrouwensband die cruciaal is voor zo’n samenwerking.
Hoe reageren de kookouders? Moeten ze niet te ver lopen met de maaltijden?
De kookouders reageren heel enthousiast. Ze krijgen namelijk een heel uitgebreide, industriële en relatief nieuwe keuken ter beschikking. En om de afstand tussen keuken en refter te verkleinen, voorzien we dicht bij de keuken een stretchtent met bijkomende tafels en banken. In de zomer lijkt ons dat een ideale oplossing. Het is dan toch fijner om buiten te eten.
Wat vond Toerisme Vlaanderen van dit alternatief?
De inspecteur vond onze aanpak goed. Theoretisch voldoen we ook aan alle voorwaarden. In ons lokaal is er nl. voldoende plaats voor het inrichten van een refter en een kookruimte. Maar ik zie geen enkele groep dit zo organiseren als er op enkele tientallen meters betere infrastructuur aanwezig is.
Het lokaal van Chirojongens Wezel is door Toerisme Vlaanderen erkend als jeugdverblijf type basis en biedt zelfkook aan.
Welke impact heeft de huurprijs van de keuken op de huurinkomsten van het verblijf?
De huurprijs voor de keuken wordt integraal doorgerekend aan de verblijvende groep en schade of verlies van keukenmateriaal wordt via de verzekering terugbetaald of van de huurwaarborg ingehouden. In principe zou dit dus geen impact mogen hebben op onze huurinkomsten, of het zou toch zeker moeten opwegen tegen investeren in een eigen keuken.
Terug naar de kinderopvang. Hoe is de band met de kinderverzorgers?
De contacten met de kinderverzorgers zijn minder frequent dan met de gerant, maar ook hier is er onderling een goede verstandhouding. Zo kwam er enkele maanden geleden een energiedeskundige voor het opstellen van een EPC NR, maar kon ik niet bij de energiemeters van het gebouw. Ik beschikte niet over de juiste sleutels. Wel, na een simpel telefoontje was dit euvel van de baan en stond er iemand om de deur te openen.
Stel dat het aantal kinderen in de kinderopvang of het aantal leden van de Chiro stijgt, in welke mate zouden de lokalen kunnen gedeeld worden?
Ik ben van mening dat dit mogelijk moet zijn mits de Chiro wat meer orde en netheid aan de dag legt en de kinderopvang bereid is het speelgoed en verzorgingsmateriaal op vrijdagavond op te bergen. Maar dit scenario hebben we hier nog nooit gehad, er is altijd al voldoende plaats geweest voor de Chiro en kinderopvang.
Welke toekomstplannen liggen er nog op tafel rond gedeeld ruimtegebruik?
In het verleden vonden op het domein verschillende festiviteiten plaats zoals Wezel Feest, het inrichten van het St-Maartensvuur of de organisatie van sportevenementen (mountainbike, volleybal). Maar sommige van die festiviteiten zijn doorheen de jaren verhuisd of verdwenen. Nu liggen er plannen op tafel om het sanitair te vernieuwen, maar omdat we oh zo graag opnieuw wat meer leven op het domein willen realiseren, wordt er gedacht om het sanitair te herpositioneren in het gebouw zodat het ook van buitenaf toegankelijk wordt. Zo kunnen die festiviteiten plaatsvinden zonder dat de lokalen van de Chiro of kinderopvang moeten worden geopend.
Tot slot
68,8% van de speelpleinen deelt de infrastructuur met andere verenigingen. 37,6% vindt dit een belemmering voor de werking. Slim delen van infrastructuur is een uitdaging.
www.slimgedeeld.be is een website boordevol praktische documenten, getuigenissen en voorbeelden. Nu ook een interessant boek!
Lees het onderzoeksrapport van de Ambrassade met aanbevelingen voor het delen van ruimte met kinderen, jongeren en hun organisaties op basis van praktijkonderzoek naar gedeeld ruimtegebruik in Brussel, Aalst en Genk (2015-2017).
Gebruik de online handleiding 'Ruimte delen, hoe doe je dat?' met tips, praktijkvoorbeelden, quotes en gebundelde kennis rond gedeeld ruimtegebruik.
Lees het document 'Drempels en voorstellen voor het optimaal delen van schoolinfrastructuur' (2015)