Hoe maak je jeugdinformatie vindbaar op TikTok?
TikTok wordt steeds meer als zoekmachine gebruikt. Maar wat zoeken jongeren dan op TikTok? Hoe zoeken ze? En hoe speel je daarop in?
Laatst aangepast op 04/06/2025
Veel volwassenen kennen TikTok alleen als “dat met die dansjes”, maar dat is de app intussen al stevig ontgroeid. TikTok had in 2021 wereldwijd meer internetverkeer dan Google. En de app wordt niet alleen meer bezocht, hij wordt ook meer en meer als zoekmachine gebruikt.
Maar wat voor info zoeken jongeren dan op TikTok?
Hoe zoeken ze?
En hoe moet je je jeugdinfo dan optimaliseren zodat ze jou vinden?
We vroegen het aan Kristin Van Damme (PhD), onderzoeker en lesgever digitale media aan de Universiteit van Gent. Zij deed onderzoek bij jongeren naar hoe zij TikTok gebruiken als zoekmachine.
Belangrijk: niet alles moet via TikTok
TikTok is ‘hot’, maar dat betekent niet dat je ineens al je informatie voor jongeren via TikTok moet doen. De jongeren in het onderzoek gebruiken meerdere infobronnen.
TikTok is voor hen de plek om info te zoeken waarbij betrouwbaarheid minder belangrijk is, zoals persoonlijke ervaringen en tips van locals van de plek waarheen ze op reis willen.
Zoeken ze nieuws en feiten? Dan gaan ze nog altijd eerst naar Google. (Let wel: dit onderzoek is gebeurd bij jongeren van 18 jaar en ouder. Het onderzoek bij 13-17-jarigen loopt nog.)
Voorbeeld: ook op de TikTok van WAT WAT vind je persoonlijke ervaringen
Wat zoeken jongeren via TikTok?
TikTok is in de eerste plaats een app voor entertainment. Content die goed scoort, gaat dus vaak over vrijetijdsthema’s zoals film, muziek, comedy, reizen, koken …
Typisch aan de app is dat er veel niche-content is. Voor elke specifieke interesse is er wel een community, met een bijbehorende naam, zoals BookTok (boeken) en FitTok (fitness).
Maar ook serieuzere content bereikt jongeren, zoals nieuws en educatieve content. Er is dus zeker ook een plekje voor jeugdinformatie.
Voorbeeld: Dokters Vandaag, die TikToks maken met correcte medische informatie
Hoe zoeken jongeren op TikTok?
“TikTok maakt zoeken overbodig”, zegt Kristin Van Damme. Het algoritme speelt zo slim in op wat mensen interesseert, dat het eerder een “ontdekkingsmachine” dan een zoekmachine is.
Je kan zoeken in TikTok:
Via zoekbalk bovenaan als je de app opent
Voorgestelde zoekopdrachten
Eigen zoekgeschiedenis
Je kan ‘Gepersonaliseerd zoeken’ aanzetten, op basis van je gedrag op de app
Bij video’s:
Ook hier is een zoekbalk bovenaan
Voorgestelde zoekopdracht onderaan
Voorgestelde zoekopdracht boven comments
Hyperlinks in caption met voorgestelde zoekopdrachten: je moet ze zelfs niet meer intikken, je klikt er gewoon op
Veel jongeren gaven aan dat zij ook vaak op nieuwe content terechtkomen, door te:
Scrollen in opgeslagen TikToks
Kijken naar doorgestuurde posts van vrienden
Hoe optimaliseer je je jeugdinfo voor zoeken op TikTok?
Net zoals je je jeugdinfo kan optimaliseren zodat die beter vindbaar wordt in Google, kan je ook in TikTok relevante zoekwoorden vermelden in:
Hashtags
Omschrijving of caption
Tekst in je video: zowel in geluid als in beeld
Tip: zet de tekst op je video via de TikTok-app zelf, zo kan het algoritme je tekst beter lezen
Je ontdekt waarop mensen zoeken door in de zoekbalk een woord in te geven, en te zien welke andere woorden mensen daar nog bij typen. Zoals op het voorbeeld hiernaast:
Het TikTok-algoritme is wel fundamenteel anders dan dat van Google. TikTok kijkt veel meer naar ‘engagement’:
Hoeveel mensen keken de video uit?
Hoeveel likes kreeg de video?
Hoeveel reacties?
…
Dat weegt allemaal nog veel zwaarder door dan welke zoekwoorden je precies gebruikt. Je moet de traditionele SEO-principes dus wat loslaten. En vooral goede TikTok-video’s maken. En het liefst ook inspelen op populaire trends.
Zie ook: