Hoe ga ik aan de slag met de 7 WAT WAT-principes?
Reflectievragen, goede voorbeelden en handige tools!
1. Op maat
Het informatieproduct is aangepast aan de taal en de leefwereld van kinderen en jongeren:
duidelijk
begrijpbaar
bruikbaar
herkenbaar
aantrekkelijk
Reflectievragen
Is de concrete doelgroep (en subdoelgroepen) duidelijk afgebakend? Hoe goed ken je de doelgroep?
Worden er specifieke inspanningen geleverd om het product toegankelijk te maken voor moeilijker bereikbare doelgroepen?
In welke mate is de vorm of methode van het informatieproduct geschikt (herkenbaar, aantrekkelijk, bruikbaar) voor de doelgroep, de inhoud en de context van het product. En voor het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen? Werd dit onderzocht?
In welke mate is de vorm/methode gedragen door de betrokkenen? Welke intermediairen komen in aanraking met het product? Is het product ook voor hen geschikt?
Wordt er met het product rekening gehouden met de ontwikkelingsfase waarin de groep zich bevindt? Is de informatie eenvoudig, begrijpbaar en duidelijk?
Goede voorbeelden uit het WAT WAT-netwerk
Lovesafely: info over toxische relaties op maat van jongeren, o.a. in huisstijl en in social-media-kanalen
Infovideo's van Wakosta: kort en eenvoudig
Handige tools
Ishetb1.nl: om te checken of je woord door de meeste mensen begrepen wordt
Checklist Communicatie voor iedereen van Stad Antwerpen
Brochure Communicatie voor iedereen van Stad Antwerpen
Plak je tekst in de Schrijfassistent en haal hem gratis door een reeks checks: spelling, dt, taalalarm, Belgisch, herhaling, passief, toon, naamwoordstijl, taaltips en uitspraak. De tool markeert mogelijke fouten en geeft daarbij beknopt taaladvies óf reikt een alternatief aan.
2. Correct en volledig
De informatie biedt een goed overzicht van verschillende, actuele mogelijkheden.
Reflectievragen
Op welke informatie is de inhoud van het product gebaseerd?
Hoe werd de informatie gezocht en geselecteerd?
Op welke manier werden de verschillende perspectieven op het thema in kaart gebracht en onderzocht?
Hoelang zal dit product actueel en relevant zijn?
Wordt er een datum vermeld op het product (datum van laatste aanpassing van de website, datum van publicatie, etc.)?
Is er een mogelijkheid voor de doelgroep om feedback te geven of eventuele fouten te melden?
Goede voorbeelden uit het WAT WAT-netwerk
De Heyday-app van het JAC laat jongeren zelf tips insturen
JINT is op Kamiel.info heel duidelijk over wie de informatie up-to-date houdt.
3. Empowerend
Het product creëert een positieve impact op hun levenskwaliteit en versterkt de positie van kinderen en jongeren in de samenleving. Het helpt de doelgroep om zelf keuzes te maken over levensthema’s.
Reflectievragen
Bij welke keuzes worden jongeren door het product geholpen?
Wat voor impact kan het product hebben op de ontwikkeling en verzelfstandiging van de jongeren?
Reikt het product actiemogelijkheden aan rond het thema?
Goede voorbeelden uit het WAT WAT-netwerk
Fara helpt zwangere jongeren een keuze maken die bij hen past
4. Transparant
De visie en beweegredenen van de makers van het product worden openlijk gecommuniceerd. De informatie heeft niet als doel om religieus of politiek te beïnvloeden of te overtuigen en heeft geen commerciële doeleinden.
Reflectievragen
Is de informatie beïnvloed door een commerciële boodschap?
Is je organisatie zelf eigenaar van het product?
Hoe past dit product in jullie missie, visie en waarden?
Met welke reden werd je product net door jouw organisatie gemaakt? Wat is de hoofddoelstelling?
Is het duidelijk voor de doelgroep door wie het product werd gemaakt? Valt dit gemakkelijk na te gaan?
Goede voorbeelden uit het WAT WAT-netwerk
Interiminfo.be legt op hun site uit wie die maakte en waarom
5. Effectief
Heeft de beoogde impact op de doelgroep en vervult een wezenlijke behoefte.
Reflectievragen
Tijdens de beginfase van de productontwikkelingscyclus stel je de volgende vragen:
Bestaat er al een dergelijk product?
Zijn wij de meest geschikte organisatie om dit product te realiseren?
Kunnen we een beter product realiseren door samen te werken met bepaalde organisaties?
Hoe wordt gemeten of het product impact heeft op de doelgroep?
Wordt er feedback over het product bijgehouden? Hoe en door wie?
Hoe, waar, door en bij wie wordt jullie product gepromoot?
Wordt de vooraf bepaalde doelgroep voldoende bereikt? Zetten we alle middelen voldoende in om de doelgroep te bereiken (financiële middelen, personeel en vrijwilligers...)?
Goede voorbeelden uit het WAT WAT-netwerk
Netwerk Kies Kleur tegen Pesten besloot op allesoverpesten.be niet zélf info te schrijven, maar info van watwat.be/pesten binnen te trekken via een API-koppeling.
De PAARS-krant van Wel Jong focust op getuigenissen, omdat uit onderzoek blijkt dat dat zorgt voor meer tolerantie tegenover LGBTQIA+-jongeren, dan pure info.
Handige tools
De Impact Wizard van Sociale Innovatiefabriek
6 Participatief
De organisatie betrekt de doelgroep bij de ontwikkeling van het product.
Reflectievragen
Wanneer wordt of werd de doelgroep betrokken tijdens het proces van het ontwikkelen van het product?
Werden jongeren geïnformeerd in functie van dit product?
Werden ze geconsulteerd?
Mochten ze advies uitbrengen?
Of mee beslissen?
Werden ze betrokken in de uitwerking?
Is het product aangepast aan de leefwereld van kinderen en jongeren? Spreken de verhalen, tips en getuigenissen hen aan?
Kan de doelgroep zich herkennen in het product?
Is het product ook bruikbaar voor de intermediairen?
Goede voorbeelden uit het WAT WAT-netwerk
Kei-Jong maakt al hun boekjes samen met hun jongeren.
Handige tools
Lookback voor usertesting op prototype websites.
De LCD-toolkit van Demos. Het stappenplan voor een participatieve manier van werken
7 Evaluatief/reflectief
De organisatie onderzoekt het bereik en de impact van de eigen werking en stuurt bij waar nodig.
Reflectievragen
Is er een planmatige, gestructureerde en systematische aanpak die de kwaliteit van het product garandeert? Werken jullie met een vaste productontwikkelingscyclus?
Wordt tijdens en na het ontwikkelproces geëvalueerd en teruggekoppeld? Op welke manier wordt de vorm/methode geëvalueerd? Houdt de organisatie rekening met resultaten van evaluaties?
Heeft uw organisatie een systeem om permanent naar noden en behoeften te peilen?
Goede voorbeelden uit het WAT WAT-netwerk
Marieke Desloovere van Pimento: "Jaarlijks nemen we enkele oudere producten onder de loep. Werkt dit nog? Is er nog nood aan? Verkoopt dit nog? Soms durven we een product stopzetten. Want een samenwerking met Sensoa of Mediawijs is misschien effectiever en beter behapbaar voor ons team dan het helemaal zelf te doen als organisatie."
Handige tools
De WAT WAT-kwaliteitstool voor een goed jeugdinformatieproject.
Heb je zelf voorbeelden of tips?
Ben of ken je zelf een goed voorbeeld? Heb je een handige tool die je wil delen met de wereld? Laat het weten via liesa.carton@ambrassade.be.