WAT WAT en Mediawijs lanceren campagne rond online beïnvloeding bij jongeren

11/12/2025

Op maandag 15 december lanceren WAT WAT en Mediawijs een nieuwe campagne die jongeren tussen 14 en 18 jaar bewuster wil maken van online beïnvloeding. Lees hoe jij hiermee aan de slag kan.

Op maandag 15 december lanceren WAT WAT en Mediawijs een nieuwe campagne die jongeren tussen 14 en 18 jaar bewuster wil maken van online beïnvloeding. Want wat we online te zien krijgen - van inspirerende communities tot schadelijke trends - heeft invloed op velen.

Wat bedoelen we met online beïnvloeding?

Online zijn speelt een belangrijke rol in de identiteitsontwikkeling van jongeren. Ze komen er mensen en content tegen die hen inspireren om iets nieuws te proberen.  Algoritmes zorgen ervoor dat ze zich thuis voelen in online subculturen zoals BookTok, QueerTok of cosplay communities.

Maar diezelfde algoritmes kunnen jongeren ook duwen in  negatieve bubbels waar haat, desinformatie, ongezonde idealen of heftige beelden circuleren. Denk aan de manosfeer, skinnytok en propaganda.

""Wat je online ziet, speelt met je emoties. Als ik me sad voel en ik krijg deprie content, dan voel ik me nog triester.""

Jongere tijdens een focusgroep

Jongere tijdens een focusgroep

Jongeren weten dat influencers en bedrijven inspelen op die kwetsbaarheid. Maar ze voelen zich in zekere mate in controle - bijvoorbeeld door bepaalde content te liken of bewust weg te scrollen. Toch is het voor jongeren niet makkelijk om toe te geven dat content op hen zelf een invloed heeft.

WAT WAT en Mediawijs doorbreken dat taboe met een campagne die jongeren zelf het woord geeft. Want iedereen kan wel eens beïnvloed worden, en daar hoeft niemand zich voor te schamen.

Hoe ziet de campagne eruit?

Verhalen en ervaringen van jongeren

Carles, Sieg, Kevyn en Elise getuigen in de campagne over de invloed van sociale media.

  • In de nieuwe YouTubereeks ‘What’s in my algorithm’ duiken influencers en content creators in elkaars algoritmes. Hoe ziet hun feed eruit, wat doet dat met hen en hoe gaan ze daarmee om? Welke content raakt hen? En hoe houden zij controle? Bekende gezichten @kassaticket, @vdv.milo, @drielinggg, @condeh321 en @yassz5 geven een kijk in hun algoritmes en gaan er met ons over in gesprek.

  • 7 jongeren getuigen over de positieve én negatieve invloed van sociale media: van eindeloze brainrot content tot video's over hardlopen die hen inspireren om zélf hun loopschoenen aan te trekken. Dit geeft jongeren inzicht in hoe het algoritme van anderen eruitziet en wat het met iemand doet.

De videocontent verschijnt online vanaf 15 december op de kanalen van WAT WAT. (@watwat.be op TikTok en Instagram, WAT WAT op YouTube). 

Influencers Drieling, Kassaticket, Milo, Mohamed en Yasmine duiken in elkaars algoritme.

Online informatie voor jongeren (en volwassenen!)

Op watwat.be/online vinden jongeren laagdrempelige antwoorden op hun vragen over online beïnvloeding, zoals:

De bezorgdheid van volwassenen is groot, maar jongeren voelen zich niet altijd begrepen. Daarom wil de campagne ook hun omgeving ondersteunen in een open gesprek zónder vooroordelen. De informatie op watwat.be én de hieronder verzamelde info & tools van partners kunnen hierbij helpen.

""Volwassenen moeten ook geïnformeerd worden: zorg dat je tijd maakt, het gesprek aangaat en weet wat jongeren online doen.""

Jongere tijdens een focusgroep

Jongere tijdens een focusgroep

Info, tools en vormingen uit het WAT WAT-netwerk

Voor jeugdwerkingen

Voor leerkrachten:

Voor ouders:

Voor iedereen:

Deel de campagne mee

  • Ontdek de info en methodieken hierboven om met dit thema aan de slag te gaan in jouw (klas)groep of om hierover te praten met jouw kind.

  • Deel de video's mee en zet je eigen materiaal in de kijker via een van de verhalen. Je kan hiervoor de kant- en klare video's en copy gebruiken voor socials, websites en nieuwsbrieven.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief