Op bezoek in Estland - welzijn in het jeugdwerk over de muurtjes heen
Over sociaal-emotionele competenties en de ondersteuning voor de brugfiguur in het speelveld mentaal welzijn.
De Beleidswerkgroep Welzijn en Integriteit is volop bezig de ondersteuning voor het jeugdwerk over het thema mentaal welzijn uit te breiden.
We laten ons hierin graag inspireren door andere boeiende praktijken. Zo kregen we met een kleine groep de kans om in juni op studiebezoek naar Estland te gaan.
De delegatie die voor drie dagen werd ondergedompeld in een druk programma is:
Jasmien De Smedt - Arktos
Liselotte Bekaert - Joetz
Joséphine Vanhee - Chiro
Lotte De Feyter - Bamm
Yannick De Scheepsmaester- JINT
Katrien Vandersteen - Emmaüs (jeugdhulp)
Aagje Rottiers - Ambrassade
Dit was niet mogelijk geweest zonder de flexibiliteit en de goesting vanuit JINT, alsook niet zonder de visionaire blik van Marit. Zij is coördinator van een organisatie uit Estland, PEAASI genaamd. Deze organisatie is een welzijnsorganisatie en richt zich via verschillende strategieën tot de bevolking van Estland om te werken rond mentaal welzijn.
Wat hebben we bijgeleerd?
Sociaal emotioneel leren
Harvard onderzoekers hadden het over sociaal-emotioneel leren. Ook via kleine zaken kan je deze competenties aanscherpen en iedereen kan dit die in contact komt met kinderen en jongeren, en het is heus niet moeilijk. Straffer zelfs: het jeugdwerk doet dit al super goed! Dit is dan ook een unieke kans om in de toekomst meer te expliciteren waarom we doen wat we doen en hoe dit competenties aanscherpt. En tegelijk is het een kans om de impact van het jeugdwerk te tonen, als het gaat om de ontwikkeling van sociaal-emotionele competenties.
We woonden een 'seminar' van de Harvard onderzoekers bij en hadden een aparte moment met hen om in te zoomen op het jeugdwerkgedeelte en sociaal-emotioneel leren.
Ondersteuning van de brugfiguur in het speelveld mentaal welzijn
Het andere grote inhoudelijke luik dat we meenemen naar België: de ondersteuning van de brugfiguur in het speelveld mentaal welzijn (gatekeeper genoemd). Dit 'profiel' is nog geen gedragen concept in het jeugdwerk, laat staan een juiste bewoording, zie het dus als een werknaam. Toch is de nood er om bepaalde mensen in het jeugdwerk meer onder te dompelen in dit thema zodat zij hun organisatie kunnen ondersteunen in een welzijnsbeleid. Hierbij blijft de vraag vanuit het terrein: Wat moet je kennen en kunnen, wanneer je iets meer opneemt rond mentaal welzijn zonder klinische achtergrond?
Deze twee trajecten nemen we verder op met de beleidswerkgroep welzijn en integriteit.
Tot slot
Het was een bijzonder boeiende groep. De buitenlandse trip was echt een onderdompelingsbad. Zo zagen we ook nog meer over de uitrol van de kindreflex in Estland, over campagnes en psycho-educatie voor de bevolking rond mentaal welzijn en de rol van werkgevers. Ook dit laten we niet los en nemen we op met juiste actoren in het Vlaamse veld.