Don 2 oktober 2025
09:30
- 17:30
€ 25 of € 50 (halve of hele dag, sociaal tarief) - € 40 of € 80 (halve of hele dag, standaardtarief) - € 55 of € 110 (halve of hele dag, solidariteitstarief)
Meer over ons prijzenbeleidPartners van WAT WAT
Makers van jeugdinformatie
Communicatiemedewerkers
Programma
Je kan inschrijven voor een hele dag. Of kiezen om enkel een voor- of namiddag aan te sluiten.
Voormiddag
9:00 - 9:30 Onthaal met koffie & thee
9:30 - 10:45 Intro
WAT WAT Highlights
Jory Maeyaert (coördinator jeugdinformatie, De Ambrassade)
Het recht op informatie anno 2025
Het recht op informatie zit verankerd in artikel 17 van het Kinderrechtenverdrag. Maar hoe maak je dat recht waar anno 2025? Elise Blondeel van tZitemzo neemt ons mee in de actuele tendensen.
Elise Blondeel (verantwoordelijke eerstelijnswerking, tZitemzo)
10:45 - 11:00 Pauze
11:00 - 12:30 Keuzesessies
Sessie A: Hoe praat je met jongeren over oorlog en vrede?
Jongeren worden geconfronteerd met beelden van oorlog en conflict. In november valt bij een deel van hen een uitnodiging voor een jaar 'vrijwillige legerdienst' in de bus.
Hoe ga je in gesprek over oorlog? En wat betekent vrede dan precies? Op basis van enkele kapstokken en kaders gaan we in dialoog en onderzoeken we samen wat kan werken in de praktijk.
Maarten Van Alstein (senior onderzoeker, Vlaams Vredesinstituut)
Sessie B: Van Google naar ChatGPT: hoe AI het zoekgedrag van jongeren verandert
Jongeren googelen niet meer, ze prompten. Ze stellen hun vragen rechtstreeks aan tools als ChatGPT, Gemini of TikTok-zoekfuncties en verwachten meteen duidelijke, persoonlijke antwoorden. Als organisatie wil je daar natuurlijk tussen zitten. Maar hoe werkt dat eigenlijk, gevonden worden via AI? En hoe betrouwbaar is die info?
Welkom in de wereld van Generative Engine Optimization (GEO): de kunst van opvallen in AI-overviews, chats en suggesties. Hoe zorg je dat jouw content wordt opgepikt door slimme systemen en dat jongeren op de juiste plek terechtkomen? Deze sessie loodst je met concrete voorbeelden en hands-on tips door de snel evoluerende wereld van AI-zoekgedrag. Van je website tot sociale media en offline communicatie: ontdek hoe je je merk zichtbaar houdt voor een generatie die niet meer 'surft', maar 'vraagt'.
Rebeca De Dobbelaer (senior digital marketing consultant, Ants)
12:30 - 13:30 Lunch
Namiddag
13:00 - 13:30 Onthaal met koffie & thee
13:30 - 15:00 Keuzesessies
Sessie A: De kracht van verhalen: bewustwording via fictiereeksen
Fictiereeksen kunnen een effectieve manier zijn om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Denk aan internationale successen als Heartstopper, Euphoria, Adolescence, maar ook aan Vlaamse reeksen als wtFOCK, 2DEZIT, Liefdestips aan mezelf, Knokke Off en Kameleon. Wat maakt fictie een succesvol format om jongeren te informeren? En waar moet je mee opletten als je gevoelige thema’s aan bod laat komen? Mediamakers en expertorganisaties vertellen hoe zij samenwerken aan fictie die jongeren wil informeren.
Moderatie: Isaac Verhaeghe (Merkstrateeg WAT WAT, De Ambrassade)
Charlie Dewulf (regisseur en scenarist van o.a. Liefdestips aan mezelf)
Mathias Sourbron (producent, Sputnik Media)
Kathleen Buffels (digitale communicatiespecialist, DNS Belgium)
Sessie B: Drugs, vaccins en Palestina: jongeren informeren over controversiële en polariserende thema's
Drugs, seks, vaccins en oorlogsgeweld: niet elke jongere wil ermee geconfronteerd worden op dezelfde manier, niet elke ouder of voogd wil dat hun kind in contact komt met info hierover.
Hoe kan je als organisatie jongeren over deze thema’s informeren zonder hen in een bepaalde richting te sturen of paniek te veroorzaken. Welke backlash of reacties kan je verwachten op campagnes of social media content, en hoe ga je daarmee om?
(Een deel van deze sessie verloopt in het Engels.)
Mariah Inman (content producer, SpunOut)
Anouk Torbeyns (hoofdredacteur, StampMedia)
15:00 - 15:15 Pauze
15:15 - 16:15 Algoritmes, influencers & community: jongeren over online invloed
Skinny- of booktok, mano- en femosfeer, voedselhypes en brainrot… Wekelijks krijgen we nieuwe trends uit de digitale leefwereld van kinderen en jongeren om de oren geslagen. Soms verontrustend, soms inspirerend. Hoe ervaren jongeren die discussies over hun digitale leefwereld? En hoe kijken ze zelf naar de invloed van wat ze online te zien krijgen, op hun offline leven? We schotelen het publiek en onze panelleden enkele digitale dilemma's voor.
Moderatie: Ange Nsanzineza (participatiemedewerker, De Ambrassade)
Jongerenpanel (t.b.c.)
Prof. dr. Cato Waeterloos (UHasselt)
16:15 - 17:30 Receptie
Sluit samen met ons de dag af met een hapje en een drankje.
Voor wie is deze dag?
andere organisaties die jeugdinfo maken
organisaties die voor het eerst plannen maken voor een jeugdinfoproduct
andere geïnteresseerden die jongeren (willen) informeren of jeugdinfo(producten) maken