Op bezoek naar Estland - welzijn in het jeugdwerk over de muurtjes heen

10/09/2025

Context

Vanuit de beleidswerkgroep welzijn en integriteit zijn we volop bezig aan de ondersteuning voor sector jeugdwerk over het thema mentaal welzijn.

We laten ons ook hierin graag inspireren door over het muurtje heen te kijken. Zo kregen we met een kleine groep de kans om in juni op studiebezoek naar Estland te gaan.

De delegatie die voor drie dagen werd ondergedompeld in een druk programma is:

  • Jasmien De Smedt - Arktos

  • Liselotte Bekaert - Joetz

  • Joséphine Vanhee - Chiro

  • Lotte De Feyter - Bamm

  • Yannick De Scheepsmaester- JINT

  • Katrien Vandersteen - Emmaüs (jeugdhulp)

  • Aagje Rottiers - Ambrassade

Dit was niet mogelijk geweest zonder de flexibiliteit en de goesting vanuit JINT alsook niet zonder de visionaire blik van Marit. Zij is coördinator van een organisatie uit Estland, PEAASI genaamd. Deze organisatie is een welzijnsorganisatie en richt zich via verschillende strategieën tot de bevolking van Estland om te werken rond mentaal welzijn.

We halen twee grote zaken inhoudelijk uit dit studiebezoek om ook in de toekomst nog rond verder te werken: 

Sociaal emotioneel leren

Harvard onderzoekers hadden het over sociaal-emotioneel leren. Ook via kleine zaken kan je deze competenties aanscherpen en iedereen kan dit die in contact komt met kinderen en jongeren, en het is heus niet moeilijk. Straffer zelfs: het jeugdwerk doet dit al super sterk!! Dit is dan ook een unieke kans om in de toekomst meer te expliciteren waarom we doen wat we doen en hoe dit competenties aanscherpt. En tegelijk is het een kans om de impact van het jeugdwerk te duiden, als het gaat om de ontwikkeling van sociaal-emotionele competenties.

We woonden een 'seminar' bij die de Harvard onderzoekers hadden gegeven, we dineerden met hen en hadden ook een aparte vergadering ingeboekt om in te zoomen op het jeugdwerkgedeelte en sociaal-emotioneel leren.

Ondersteuning van de brugfiguur in het speelveld mentaal welzijn

 Het andere grote inhoudelijke luik dat we meenemen terug naar België om verder rond te werken is: de ondersteuning van zij die iets meer opnemen rond mentaal welzijn. De ondersteuning van de brugfiguur in het speelveld mentaal welzijn (gatekeeper genoemd). Dit 'profiel' is nog geen gedragen concept in het jeugdwerk, laat staan een juiste bewoording, zie het dus als een werknaam. Toch is de nood er om bepaalde mensen in het jeugdwerk meer onder te dompelen in dit thema opdat zij hun organisatie kunnen ondersteunen in een welzijnsbeleid of anderen kunnen ondersteunen met vragen. Hierbij blijft de vraag vanuit het terrein: Wat moet iemand kennen en kunnen, indien die iets meer opneemt rond mentaal welzijn zonder klinische achtergrond?

Deze twee trajecten nemen we verder op met de beleidswerkgroep welzijn en integriteit.

Tot slot

Het was een bijzonder boeiende groep en een giga onderdompelingsbad. Zo zagen we ook nog meer over de uitrol van de kindreflex in Estland, over campagnes en psycho-educatie voor de bevolking rond mentaal welzijn en de rol van werkgevers. Ook dit laten we niet los en nemen we op met juiste actoren in het Vlaamse veld die hierrond bezig zijn, om ook hen te inspireren.

Bij grote vervolgstappen neemt de beleidswerkgroep zeker en vast de Commissie Jeugdwerk mee, dus stay tuned!

PS: een artikel op de website over sociaal-emotioneel leren volgt nog, maar hier al een tipje van de sluier. Deze onderdelen vallen onder sociaal emotionele competenties: 

  • Cognitieve vaardigheden

  • Emotionele vaardigheden

  • Interpersoonlijke vaardigheden

  • Karakter

  • Mindset - Houding

 

 

Terugblik en vooruitblik

Volop aan het na-vergaderen om te werken aan de vertaalslag naar de Vlaamse context en verschillende werven te bepalen

Groepsfoto

Gezellig onze niet-vergadertijd gebruik om elkaar en de stad (Tallinn) te leren kennen.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief