[anysurfer.logo]

WAT WAT lanceert magazine om meest kwetsbare jongeren te informeren over verkiezingen.

WAT WAT lanceert magazine om meest kwetsbare jongeren te informeren over verkiezingen.

Jeugdinformatie   |  12 APRIL 2024

Jongerenplatform WAT WAT lanceert op 19 april een infocampagne voor jongeren die nog met vragen en twijfels zitten rond de verkiezingen. Met een papieren magazine en videoreeksen op TikTok en Instagram wil WAT WAT de jongeren met het meest wantrouwen tegenover politiek toch ondersteunen om geïnformeerd een keuze te maken op 9 juni.

“Ik denk dat ik voor mijn eerste keer blanco ga stemmen omdat ik niks over de verkiezingen weet”, vertelt de 21-jarige Penina. “Ik ben mij aan het voorbereiden, maar ik vind geen duidelijke info, het is te complex. De tweede keer doe ik het dan meteen op de goede manier.” Net als Penina, geeft 42% van de jongeren in de Waddist-app aan nog niet te weten op wie ze gaan stemmen. Bovendien geeft 61% aan dat ze niet weten waar ze info kunnen vinden over verkiezingen. WAT WAT wil jongeren die het verst van politiek staan voorbereiden op de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen. Dat gebeurt via een online campagne op watwat.be, TikTok en Instagram, maar ook via een papieren magazine ofwel “verkieZINE” dat vanaf vandaag gratis wordt verspreid en downloadbaar is via de website van WAT WAT.  

Delshad (21 jaar): “Ik ga niet stemmen, want ik mag niet doordat ik de Belgische nationaliteit nog niet heb. Ik vind dat niet zo erg, want ook in Syrië mocht ik nog niet stemmen. Maar ik zou wel meer willen leren over de Belgische politiek.” 

Veel jongeren vinden nog geen begrijpelijke informatie over de verkiezingen of hebben niet het gevoel dat hun stem het verschil zal maken. Bij jongeren in kwetsbare posities, zoals jongeren in dak- en thuisloosheid en jonge nieuwkomers, leeft dat gevoel van wantrouwen het sterkst. Sommigen mogen/kunnen niet stemmen door administratieve drempels, ze zien de link niet met hun eigen leefwereld en ervaren een groot gevoel van wantrouwen tegenover “alles wat politiek is”. 

Voor jongeren als Penina en Delshad, maar ook anderen die voor het eerst verkiezingen meemaken, lanceert WAT WAT een brede waaier aan informatiedragers voor jongeren zelf, maar ook voor leerkrachten en jeugdwerkers om samen met jongeren mee aan de slag te gaan.

Hoe ziet die campagne eruit?

  • Op watwat.be/verkiezingen vinden jongeren alle antwoorden op hun vragen over gaan stemmen • Die info vinden ze ook in het papieren of gratis te downloaden verkieZINE: een magazine met info, getuigenissen van jongeren, een zelftest over je mening vormen én interactieve gesprekskaarten om onder vrienden, in het jeugdwerk of de klas te gebruiken. 10.000 exemplaren worden komende week verdeeld. Het magazine is ook gratis online te downloaden op de webshop van WAT WAT.
  • In twee videoreeksen op TikTok (@watwat.jijweet) en Instagram (@watwat_jijweet) gaan jongeren met elkaar en experten in gesprek over voor het eerst gaan stemmen, de vragen en twijfels die daarbij komen kijken, praten met je omgeving over politiek en je eigen mening vormen. De reeksen lopen van 22 april tot vlak voor de verkiezingsdag 9 juni.
    “Mijn eerste keer: verkiezingen”: 8 jongeren vertellen waarom zij wel/niet gaan stemmen en welke vragen dat bij hen oproept
    “Kieskot”: een eerste stemmer legt verschillende experten (oa politicoloog Hendrik Vos, journalist Bram Vandeputte, expert mediawijsheid Zara Mommerency) de vragen van jongeren voor. 
WAT WAT lanceert de campagne op het Kiesfestival, op vrijdag 19 april: een festival voor eerste stemmers in het Vlaams Parlement, georganiseerd door ’t Is aan u! en VRT voor 1500 jongeren. In de WAT WAT info & chill zone kunnen jongeren in gesprek gaan met elkaar en antwoorden krijgen op vragen over je mening vormen en gaan stemmen. 

Deze infocampagne was mogelijk dankzij: Agentschap Binnenlands Bestuur, Awel, Bataljong, BELvue museum, Betonne Jeugd, Brussel-J, Europahuis Ryckevelde, JAC, JUMP, Kaizen, Kamer van Volksvertegenwoordigers, Mediawijs, OKAN Anneessens-Funck, Pimento, StampMedia, Tumult, tZitemzo, Vlaams Parlement, Waddist, de jongeren en experten die aan het woord komen in de videoreeksen.

Felien                    Dekorte
Felien Dekorte
  • Medewerker partners & projecten WAT WAT